Apa itu SISC dan SIP?
Program SISC ataupun juga dikenali sebagai
Jurulatih Pakar Pembangunan Sekolah (School Improvement Specialist Coaches)
telah dimulakan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia sejak awal tahun 2011.
Guru-guru yang terpilih (sebahagian besarnya adalah merupakan kalangan Guru
Cemerlang) telah diberikan latihan dalam bentuk kursus kepada "master
coachees".
Guru-guru yang telah mendapat latihan ini
seterusnya akan ditugaskan untuk memantau sekolah-sekolah yang berprestasi
rendah serta berada dalam Band 6 dan Band 7. Dalam setahun, mereka perlu ke
sekolah yang dipantau sekurang-kurangnya 3 kali bagi tujuan mengenalpasti
permasalahan yang dihadapi oleh sekolah serta memikirkan program intervensi /
pemulihan yang boleh dijalankan di sekolah tersebut bersama-sama dengan
pentadbir dan guru-guru sekolah.
Program ini telah diadakan secara berperingkat,
dengan 2 negeri perintis telah dimulakan di Kedah dan Sabah pada tahun 2011.
Atas keberkesanan program SISC yang telah dijalankan, maka jawatan SISC+ akan
diwujudkan mulai tahun 2013, dengan pelaksanaan nya adalah merangkumi
seluruh negara.
Kewujudan jawatan ini juga adalah di bawah anjakan
ke 6 Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 iaitu Mengupaya JPN dan
PPD. Guru-guru yang terpilih akan ditempatkan sepenuh masa di PPD, tapi tidak
akan terlibat langsung dengan pengurusan PPD. SISC+ ini akanmemantau sekolah di
bawah jagaan nya 4 hari untuk seminggu. Manakala 1 hari lagi diperuntukkan
untuk berada di pejabat, membuat laporan dan juga bermesyuarat.
Buat sementara waktu ini, SISC+ ini hanya dibuka untuk 3 subjek teras sahaja,
iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris dan Matematik. Bidang tugas mereka adalah
utk membimbing guru dlm aspek pedagogi, PBS,KSSR dan sbg penghubung terus pihak
Kementerian dgn sekolah. SIP+ pula berfungsi untuk membimbing Pengetua/ GB dan
pengurusan sekolah.
Pegawai SIP dan pegawai ppdhl (En Azhar) berbincang dengan tujuan untuk membimbing pentadbir dalam pengurusan sekolah pada 21 Mac 2014(8.30 am-11.30am) |
No comments:
Post a Comment